fbpx

Mindfulness, smerte og NLP

Har du nogensinde haft ondt i hovedet, været stresset, trist eller ked af det, eller måske endda direkte deprimeret? Løsningen er at lære at elske ‘smerten’.

I de mange år hvor jeg har ‘udsat’ klienter, familie og venner for følgende ‘teknik’, kan jeg ikke mindes én eneste gang, hvor den ikke indledende har fremkaldt et skævt smil og en hovedrysten. Og jeg kan heller ikke mindes én eneste gang hvor den ikke har haft en relativt hurtig og dyb effekt.

Forestil dig at du har ondt i hovedet. Og fordi du har ondt i hovedet bliver du irriteret. Og fordi du bliver irriteret bliver du anspændt. Og fordi du bliver anspændt bliver du frustreret. Tilsidst hader du bare den forbandede smerte.

“I am a lover of what is, not because I’m a spiritual person, but because it hurts when I argue with reality.” (Byron Katie)

En hovedpine starter med en trykkende, dunkende, stikkende eller brændende fornemmelse og så bygger du, uden at tænke over det, lag på lag af negative tanker og følelser ovenpå. Derfor ender oplevelsen med at se således ud: Oprindelig fornemmelse + irritation + anspændthed + had = endelig oplevelse. I sidste ende er det svært at adskille alle disse lag i oplevelsen, men der er ingen tvivl om at de alle bidrager til den samlede oplevelse af ubehag.

Hvad nu hvis du kunne slippe for alle de ekstra lag, så det eneste du skulle forholde dig til var den oprindelige fornemmelse? Det er det som dette indlæg handler om. Den grundlæggende idé er at hvis du – uden fordømmelse – kan rumme den oprindelige fornemmelse, så kommer der ikke flere lag ovenpå:

Hvis du har hovedpine:

Fokusér på fornemmelsen i hovedet og udforsk den med nysgerrighed. Sig derefter mentalt til den: “Kære hovedpine, jeg elsker dig. Tak fordi du er her”. Læg mærke til hvad det gør ved din oplevelse af hovedpinen.

Det lyder måske lidt tosset, men for de fleste plejer det jo at se sådan her ud: En del af dig skaber hovedpinen, og en anden del kæmper imod den. Det skaber konflikt og spænding indeni dig (dig mod dig). Men ved i stedet at erklære hovedpinen din kærlighed og taknemmelighed, afslutter du konflikten og slutter fred med den del af dig, der har skabt hovedpinen.

“Nothing ever goes away until it has taught us what we need to know.” (Pema Chödrön)

Resultatet er at du ikke længere bygger de sædvanlige lag ovenpå den oprindelige fornemmelse. Og ultimativt at det budskab der måske ligger i hovedpinen endelig har mulighed for at komme igennem – hvorefter du ikke længere behøver at skabe den.

Ved kroniske smerter skal der ofte arbejdes med kærlighed og taknemmelighed et stykke tid. Og hvis du bliver utålmodig undervej, så gør det samme med utålmodigheden.

Denne teknik egner ikke sig kun til hovedpiner og andre uønskede fysiske fornemmelser, men til at alle former for negative følelser som frygt, jalousi, vrede, tristhed, skam, sorg, depression, stress osv. Faktisk kan det endda være specielt konstruktivt af ‘tale’ til alle den slags følelser med kærlighed og taknemmelighed. På den måde kan vores mest udfordrende oplevelser være en dør til større emotionel frihed og indre ro.

Q: Forsvinder smerten altid? A: Hvilken forskel gør det når du har lært at elske den?

Denne teknik er essensen af mindfulness – at du lærer at rumme og være i nuet med alt hvad der er i dit liv. På den måde elliminerer du indre konflikter mellem skaberen og opleveren. Som coach er det selvfølgelig alfa og omega at du kan være i nuet med din klient, og derfra rumme hans/hendes oplevelse.

OBS: På en NLP Master lærer du en teknik til at ‘kollapse’ denne type lag af følelser.

OBS: Har du lyst til at dele dette indlæg på din Facebook så brug kommentarfeltet længere nede. Har du lyst til at dele det på LinkedIn, så klik på LinkedIn knappen øverst til højre i indlægget.


Tilmeld dig her og få 38 ideer til din personlige udvikling:
Om Pete Andersen

Pete Andersen er internationelt certificeret coach, NLP-træner og forfatter til flere bøger og CD’er om udvikling og succes. Han har været selvstændig med egen kursus-, coaching-, og forlagsvirksomhed det meste af sit liv. Se mere på peteandersen.dk

Skriv en kommentar....