Lær at kommunikere mere præcist med NLP

En af de vigtigste elementer i NLP-kommunikation er at vi altid taler om det konkrete og det specifikke. Modsætningen er at tale om tingene på et generelt og abstrakt plan.

Fordelen ved at tale om det konkrete er at det giver klienten adgang til alle informationer om den situation som klienten finder problematisk; hvem der er tilstede, hvad der foregår der, hvad de føler og hvad der trigger dem.

Samtidig hjælper det klienten til at udvikle en mere konkret måde at tænke på. En måde der gør det lettere for klienten fremover selv at løse problemer. I NLP tror vi nemlig på at jo mere konkret du kan blive med dine problemer, jo lettere vil du have ved at løse dem.

Mange har dog en tendens til nærmest at undgå det konkrete. Måske fordi vi det på det generelle plan kan tale om tingene på en teoretisk måde, som er blottet for følelser. Mens vi på det konkrete plan netop finder de problematiske følelser, som vi så ofte forsøger at undgå at føle.

Hvis du som ‘kommunikator’ accepterer at ‘modparten’ undviger det konkrete og forbliver i det abstrakte, så køber du ind på et mønster, der meget sjældent fører til løsninger. Dette er åbenlyst i terapi, coaching og supervision, men gælder også i ledelse og andre steder hvor man ofte har brug for at løse problemer.

Nu sidder du sikkert og tænker noget i retning af ‘det virker lidt abstrakt det her, kan du give mig et konkret eksempel?’ Og det er netop det som det hele handler om. Så længe vi skøjter rundt oppe i det abstrakte, kan vi ikke se, høre og mærke tingene…

“A lack of clarity could put the brakes on any journey to success…” (Steve Maraboli)

    Konkret eksempel:

  • Coach: Hvad vil du gerne arbejde igennem i dag?
  • Klient: Jeg har et problem med min chef… (meget abstrakt)
  • Coach: Kan du give mig et konkret eksempel på det problem, du har med din chef?
  • Klient: Ja det kan jeg sagten, han taler ned til mig… (abstrakt)
  • Coach: Kan du give mig et konkret eksempel på en situation hvor din chef har talt ned til dig?
  • Klient: Ja det kan jeg nemt gøre, der er masser af eksempler… (undviger det konkrete)
  • Coach: Så burde det være let at komme med bare ét – hvor var du henne da det skete sidst?
  • Klient: Jeg var på min arbejdsplads… (stadig abstrakt)
  • Coach: Hvor præcist på din arbejdsplads var du, sidst din chef talte ned til dig?
  • Klient: Jeg var nede i kantinen (nu begynder det at blive konkret)
  • Coach: Ok, gå og vær der igen nu, hvor i kantinen er du, hvem er tilstede og hvad gør din chef?
  • Klient: Jeg sidder ved mit sædvanlige bord sammen med to af mine kollegaer, og min chef kommer hen og bøjer sig ind over bordet og begynder at tale med alvorlig stemme til mig… (nu er det konkret og han begynder at kunne føle sig selv i situationen – læg mærke til hans kropsprog)
  • Coach: Hvad føler du når han bøjer sig ind over bordet og begynder at tale med alvorlig stemme til dig?
  • Klient: Jeg føler mig lille og mindreværdig… (klienten er tydeligt berørt af situationen)
  • Coach: Kan du mærke lidt af de følelser nu?
  • Klient: Ja det er som om det hele kommer tilbage nu mens vi taler sammen… (‘konkretheden’ giver ham adgang til følelsen i situationen)
  • Coach: Hvad er det præcist i den situation, der gør at du føler dig lille og mindreværdig, er det de ting han siger, er det hans alvorlige stemme eller er det at han bøjer sig ind over bordet?
  • Klient: Det er sjovt du siger det, for jeg har aldrig tænkt over det på den måde før, det ER faktisk måden han bøjer sig ind over bordet på… (‘konkretheden’ giver ham adgang til nye informationer og nye læringer)
  • Coach: Vil det sige at hvis han kom over og talte med alvorlig stemme til dig, uden at bøje sig ind over bordet, at så ville du ikke føle dig lille og mindreværdig? (coachen tester om det virkelig er det, at chefen bøjer sig ind over bordet, der trigger følelsen – ved at udelade den del)
  • Klient: Nej det er rigtigt, når jeg ser det på den måde, føler jeg mig ikke lille og mindreværdig. Så har jeg det helt ok med situationen… (klienten bekræfter at det er det, at chefen bøjer sig ind over bordet, der trigger følelsen – ved at han ikke føler følelsen, når chefen ikke bøjer sig ind over bordet)
  • Coach: Lad mig lige se om jeg har forstået, at det problem du gerne vil arbejde igennem her i dag er, at når du sidder ved dit sædvanlige bord i kantinen på din arbejdsplads, og din chef kommer hen og læner sig ind over bordet og taler alvorligt til dig, at så føler du dig lille og mindreværdig?
  • Klient: Ja det er præcis sådan det er… (vi er klar til at intervenere)

På dette tidspunkt er klienten fuldt associeret til den oprindelige konkrete situation. Herfra har vi i NLP mange muligheder for at hjælpe, ligesom vi efterfølgende også let kan teste om det, vi har gjort virker. Målet er at han ikke længere føler sig lille og mindreværdig i den situation, så hans naturlige ressourcer og styrker også kan udfolde sig frit dér.

En anden ting er, at det ofte er ganske lærerigt for klienten at erkende, at den følelse han plejer at få når han oplever at hans chef ‘taler ned’ til ham, kan coachen også få ham til at føle UDEN at hans chef er tilstede og har talt ned til ham… Hvad siger det om hvem der skaber denne følelse?

    Tre regler om spørgsmål til ‘konkrethed’:

  • Bliv ved med at spørge indtil du har en konkret situation, en konkret følelse og en konkret trigger (i vilkårlig rækkefølge)!
  • Når en konkret situation er defineret, så bliv sammen med klienten i den situation!
  • Afstå fra på nogen som helst måde at diagnostisere klienten, og lad være med at spørge om ‘der er andre steder hvor klienten har følt sig lille og mindreværdig’. Vi skal ikke den vej. Løsningen ligger i det konkrete, ikke i det abstrakte…

Hvis du vil lære mere om denne måde at arbejde på, og også få en komplet strategi til forløsning af problemer som i eksemplet her på siden, kan du fx. starte med at læse e-bogen ‘Magi med ord: Årsag og virkning‘. Den giver dig – på en meget konkret måde – de næste trin, helt frem til at klienten igen kan føle sig stærk, hel og komplet i situationen.

Har ud lyst til at dele dette indlæg på din Facebook så brug kommentarfeltet længere nede. Har du lyst til at dele det på LinkedIn, så klik på LinkedIn knappen øverst til højre i indlægget.


Tilmeld dig her og få 38 ideer til din personlige udvikling:
Om Pete Andersen

Pete Andersen er internationelt certificeret coach, NLP-træner og forfatter til flere bøger og CD’er om udvikling og succes. Han har været selvstændig med egen kursus-, coaching-, og forlagsvirksomhed det meste af sit liv. Se mere på peteandersen.dk

Skriv en kommentar....