fbpx

16-årig overvandt eksamensangst med NLP

springudFor en del år siden havde jeg en ung fyr i min NLP-praksis som led af eksamensangst. Det var så slemt at han havde oplevet at besvime til en mundtlig eksamen! Men efter at have talt sammen i en time kunne han ikke længere finde angsten. Her er hvad vi gjorde:

Først bad jeg ham om at give mig et konkret eksempel på en situation hvor han havde følt eksamensangsten. Det gør jeg for at associere ham ind i oplevelsen, så jeg kan SE hvordan han ser ud, når har har problemet. Samtidig finder jeg de tre afgørende informationer om hans problem, som jeg skal bruge for at kunne hjælpe ham (har du været på min NLP- og Coachuddannelse ved du præcist hvad de er). Han vurderede problemet til at være angst i en styrke på 10 ud af 10.

When stress goes up, intelligence goes down…

Så spurgte jeg ham hvordan han kunne tænke sig at det skulle være anderledes, næste gang han skulle til en mundtlig eksamen. Her handler det om at finde en ressourcetilstand i ham, der er så stærk at den kan udligne angsten. Efter ti minutters inspirerende dialog om dette står han op og laver storsmilende en sejrsgestus med et højlydt YES. Der har han sin ressourcetilstand! Nogen spørger om vi altid kan finde en ressourcetilstand – og svaret er et utvetydigt JA (du har alt hvad du skal bruge for at nå dine mål).

På det tidspunkt spørger jeg ham: ‘Hvis du kunne have det som du har det lige nu, næste gang du går til mundtlig eksamen, ville det så løse dit problem?’ Han smiler stort, nikker og siger ‘YES MAN’. Derefter er det ‘a walk in the park’ at lave en SWISH (supereffektiv NLP-teknik) sammen med ham. Efter yderligere 10 minutter vurderer han angsten til at være 0 ud af 10 (og jeg tester ham endda hårdt).

Vi brugte de sidste ti minutter inden hans forældre kom for at hente ham på at tale lidt om hvordan man får den bedste karakter. Jeg pegede på en stor glasvase der stod på bordet og sagde: ‘Hvis den vase repræsenterer det pensum du skal op i, så får du topkarakter hvis du kan fylde vasen så meget op, at den flyder over…’

Tre måneder senere sagde den ene af hans forældre således til mig: ‘Han laver næsten aldrig lektier mere men får alligevel lutter topkarakterer’ når han går til eksamen’ (han kunne åbenbart ikke længere finde angsten).

Den grundlæggende tanke bag dette er at når du har det godt med dig selv i en given situation, så har du også fuld adgang til dine personlige ressourcer og faglige kompetencer – og så performer du godt.

OBS: Swish-teknkken lærer du i andet modul af den kombinerede NLP- & Coachuddannelse.


Tilmeld dig her og få 38 ideer til din personlige udvikling:
Om Pete Andersen

Pete Andersen er internationelt certificeret coach, NLP-træner og forfatter til flere bøger og CD’er om udvikling og succes. Han har været selvstændig med egen kursus-, coaching-, og forlagsvirksomhed det meste af sit liv. Se mere på peteandersen.dk

Skriv en kommentar....