fbpx

Lær at tænke strategisk med NLP

I NLP har vi et spændende og ekstremt brugbart tema vi kalder strategier. I coaching og terapi bruger vi det til at sikre holdbare resultater for os selv og vores samarbejdspartnere og kunder. Strategier er fundamentalt og indgår i alt hvad vi gør med NLP.

Den grundlæggende tanke er, at hvis vi igen og igen kan skabe et bestemt resultat, så ligger der en detaljeret opskrift bag. Det er den opskrift vi kalder en strategi.

Det betyder også, at hvis en anden person igen og igen kan skabe et bestemt resultat, som vi ønsker også at kunne skabe, kan vi låne den anden persons strategi. Det kan voldsomt accelerere vores læring af de færdigheder, der fører til det ønskede resultat. Modellen vi bruger i strategier kalder vi TOTE.

tote

T = Test

Den første test er det, der igangsætter den aktuelle strategi. I dette punkt finder vi strategiens succeskriterier. Det der igangsætter strategien er nemlig at den første test fejler i at finde et match mellem ens succeskriterier for konteksten, og den aktuelle oplevelse i konteksten. Når det sker går vi til ‘operate’.

O = Operate

Operate er det vi GØR for at opfylde succeskriterierne i den aktuelle kontekst. I mikrostrategier er det indre billeder, indre dialog og/eller fysiske bevægelser. I makrostrategier er det en eller flere ydre aktiviteter som vi selv eller andre udfører. Når vi mener at vi har gjort nok går vi til test igen.

T = Test

I denne test sammenligner vi resultatet af det, vi har gjort i operatefasen med vores succeskriterier for konteksten. Hvis der stadig IKKE er et match mellem resultatet af operate og succeskriterierne, sendes vi typisk tilbage til operatefasen for enten at gøre mere af det vi har gjort eller for at gøre noget andet. Hvis der ER et match går vi til ‘Exit’.

E = Exit

Her forlader vi strategien idet den har opfyldt sit formål…

I de indre strategier (mikrostrategier) sker disse trin oftest på et splitsekund. Fx kan strategien for ‘angst for edderkopper’ køres igennem på et splitsekund. I de ydre strategier (makrostrategier) kan der være mange succeskriterier der skal være opfyldt for vi kan gå til exit, og vi kan derfor bruge timer, dage eller uger i operatefasen. Ydre strategier kan fx. være at ordne have, at starte et nyt fitnesscenter op eller at skrive en hovedopgave.

Her er nogle eksempler på både ønskværdige og ikke-ønskværdige resultater. Kriteriet er at hvis du kan gøre det igen og igen, så har du en strategi for det:

  • Skrive en artikel
  • Skriveblokering
  • Parallelparkering
  • Edderkoppefobi
  • Være naturligt slank
  • Være overvægtig
  • Komme til tiden
  • Komme for sent
  • Holde orden
  • Depression
  • Livsglæde
  • Forberede en tale
  • Tage en beslutning
  • Stave korrekt
  • Motivere sig selv
  • Tøve med projekter
  • Vælge mad på restaurant
  • Renovere en lejlighed
  • Have overskud i økonmien
  • Altid være bagefter
  • Være afslappet
  • Være anspændt

Kort sagt, alt hvad du på pålidelig vis kan gøre igen og igen, har du en strategi for – også de resultater du IKKE ønsker… Begynder du at kunne se potentialet i modellen? Her er nogle eksempler:

En person er bange for edderkopper og vi spørger ind til hendes TOTE. Den første test er som regel synet af edderkoppen, der trigger strategien. Operate er typisk en lynhurtig ubevidst erindring af en ubehagelig forvrænget oplevelse af en edderkop. Den anden test er en sammenligning mellem det hun plejer at opleve når hun ser en edderkop, og den følelse af angst de indre billeder har skabt i operatefasen. Hvis hun er så bange som hun plejer, og der derfor er et match mellem forventninger og aktuel oplevelse går hun til exit fordi strategien har opfyldt sit formål…

En person har svært ved at holde vægten og vi spørger til elementerne i hans ‘SPISE-TOTE’. Den første test handler om hvad der skal til for at han begynder at spise, operate handler om hvordan han spiser, hvor længe og hvor meget. Den anden test handler om hvordan han evaluerer om han har spist nok eller skal tage noget mere (tilbage til operate). Hvis vi ændrer hans succeskriterie fra ‘mæt’ til ‘ikke længere sulten’ og lærer ham at mærke dette, vil han begynde at afslutte spisningen tidligere…

En person er ved at opstarte egen virksomhed og vi har opstillet succeskriterier for den første tid. Hver uge mødes vi for at evaluere resultaterne af den forgangne uges operates. I denne måde at arbejde med TOTE er hovedparten af processen bevidst. Her ligger det mest arbejde i at hjælpe kunden med at opstille realistiske succeskriterier og inspirere ham/hende til at gøre det der skal gøres (operate). Den vigtigste læring kunden får med hjem er ideen om altid at opstille evaluerbare mål. Dette er så tæt på en garanti for succes man kan komme. Hvert loop tilbage til operate giver nemlig nye læringer og bringer én nærmere og nærmere målet. Derfor kalder vi disse loops for læreloops…

Når vi i NLP arbejder med kunders strategier kigger vi fx. på om deres succeskriterier er realistiske og kan evalueres, og på om deres operates er effektive og om de selv har indflydelse på deres udførsel. Når de to første trin i TOTE’en er funktionelle er hele strategien som regel i orden…

Hvis det er en problematisk strategi (fx. en fobi) indøver vi nogle nye og mere hensigtsmæssige billeder i operatefasen). Hvis det er noget kunden ønsker at være bedre til, går vi ind og ‘justerer’ på hans/hendes strategi i forhold til hvordan folk der er velfungerende på området gør (NLP har en slags facitliste med optimale strategier for fx. stavning, motivation, beslutning m.m.).

Alle de teknikker som NLP er blevet kendt for består af en række mindre TOTE’s inden i en større TOTE. Alle har de specifikke succeskriterier som hjælper os til at undervejs at teste, om vi har fået fat i det essentielle. På den måde ved vi med sikkerhed om kunden har nået målet, når vi er færdig.

Reference:
NLP har overtaget TOTE-modellen, som i 1960, første gang blev beskrevet af George Miller, Eugene Galanter og Karl Pribham, i bogen Plans and the Structure of Behavior.


Tilmeld dig her og få 38 ideer til din personlige udvikling:
Om Pete Andersen

Pete Andersen er internationelt certificeret coach, NLP-træner og forfatter til flere bøger og CD’er om udvikling og succes. Han har været selvstændig med egen kursus-, coaching-, og forlagsvirksomhed det meste af sit liv. Se mere på peteandersen.dk

Skriv en kommentar....